Stress aanpakken is niet simpel. Stress aanpakken is niet simpel. Herken wat het is, hoe je het bij jezelf ervaart, en hoe je het kunt vermijden. Dat alles lees je hier.
Vaak zie je stress dat gecreëerd is op de werkvloer, maar stress kan ook voorkomen in je privéleven. Ik denk bv. aan mensen met jonge kinderen. Na een drukke dag op het werk thuis komen, kinderen die roepen, speelgoed die daarna de vloer overheersen. Je zou voor minder ontploffen.
Om daar komaf mee te maken, is niet simpel. Maar als je erkent van waar jouw stress komt, wat je pijnpunten zijn, en wat een oplossing kan zijn. Dan sta je al heel ver.
Stress aanpakken: Wat is het?
Stress is een opbouwende factor. Een klein beetje stress kan je motiveren om iets goed uit te werken of gewoon eens goed door te werken zodat je met een goed gevoel kan afsluiten. En als beloning: tijd om te relaxen. Tijd om niks te doen.
Het meeste gevaar ligt erin als stress blijft aanslepen. Je hebt het ook vaak niet zelf in de hand. Zeker op de werkvloer. Té lange dagen, teveel werk, een baas die je niet begrijpt. Allerlei factoren die ervoor zorgen dat het er geen einde aan komt. Want vaak zie je dat het werk meekomt naar je thuisfront om nog een paar uurtjes door te doen. Het gevaar daarin, is dat je ervoor gaat zorgen dat je in de problemen komt met je privé-tijd.
Maar andersom ook hoor. Hoe vaak heb ik geen collega’s allerlei privé-afspraakjes zien maken terwijl ze op de werkvloer zitten. Als je daarmee begint, geraak je het gewoon om vanalles te verschuiven.
STOP met verschuiven want je verschuift gewoon LETTERLIJK het probleem.
Ilse | Minimalist Maker
En als dat gebeurt, dan ligt een burn-out niet veraf. En je eenmaal een burn-out hebt, vergeet het maar dat je nog iets goed kunt doen voor een tijdje. Ik spreek uit ervaring. Je kunt niks goed doen in je privé, noch op de werkvloer. Je routines zijn gewoon weg. Je bent alles kwijt voor een tijdje. Je twijfelt aan jezelf.
Hoe vermijdt je stress?
Herken het verschil van goede stress en slechte stress.
Ervaar je lichte druk? Zet dat om in de goesting om die taak tot een goed einde te brengen.
Maar merk je dat het anders aanvoelt? Ga dan op de rem staan. Kijk wat het met je doet.
Tracht een gesprek aan te gaan met je baas. Het is geen zwakte om aan te geven dat wat er allemaal op je afkomt, dat het teveel is voor je. In tegendeel het is een sterkte om je limiet te kennen. Want veel mensen kennen die limiet niet.
Ik had graag gewild dat mijn baas destijds mijn limiet erkende. En ik ben stom geweest te denken dat er ooit nog een erkenning zou volgen na 2 jaren die limiet duidelijk te maken.
De burn-out van 2 maanden heeft me sterker gemaakt. Maar ik moet erkennen dat mijn man de eerste maand heel veel teweeg heeft gebracht. Ik kan me niet inbeelden hoe het is als je thuis met kinderen zit. Want jij valt weg en je man die ook werkt, komt thuis en moet dan nog voor alles instaan. Redenen genoeg dat hijzelf teveel belast wordt.
Hoe pak je stress dan wel aan?
Heb je toch last van slechte stress, met een burn-out op de loer? Communicatie is en blijft de sleutel tot een oplossing.
1)Praat met je baas
Lukt dat niet? Praat met een vertrouwenspersoon op de werkvloer of beter gezegd, ga praten met je huisarts. Het is hoogtijd dat er iets aan gedaan wordt.
2)Heeft het gevolgen in je privé-leven? Of is de stress begonnen in je privéleven? Zorg dan dat je een open gesprek aangaat met die waar je mee samenwoont, of anderen waar het probleem zich ontstaat.
Hoe dan ook, zoals bij elk probleem, is hulp vragen het beste wat je kan doen. Een simpel advies of ideeën is ook soms voldoende genoeg om je visie bij te stellen van het probleem die jij ervaart.
3)Stop met goedkeuring te vragen. Iedereen wilt complimentjes in wat hij of zij doet. Een simpel schouderklopje, een bedankje. Weet dat jij goed genoeg bent in wat je doet en waarom je het doet. Doe aan zelfliefde. Je lijf en je mentale gezondheid zouden je dankbaar zijn. Als één van de twee niet klopt, dan volgt even later de andere ook wel en dan kan je letterlijk NIKS. Om dan vanaf nul te starten, is veel moeilijker.
4) Werk niet rond taken, maar werk rond pauze. Pauzes, me-time, of vakantie zie je best niet als een beloning. Die momenten zijn nodig om jouw taken tot een goed einde te brengen. Zulke momenten geven je energie om oplossingen te zien of te horen, en meest belangrijk om ze te implementeren in je probleem.