Welke functie eigen jij jezelf toe? Ben jij de manager in huis, of slechts de assistant manager? Een huishouden lijkt zo vanzelfsprekend. Maar als je de jeugd nu vraagt om het over te nemen, zijn er maar weinig tieners die weten hoe een wasmachine werkt. Hoe ze de vloer moeten poetsen, welke producten ze moeten gebruiken? De nodige erkenning krijgen en de bijbehorende complimenten, zijn ver weg. Niet voor niets dat we onszelf mogen complimentjes mogen geven, onszelf cadeautjes permitteren en mogen aangeven dat we gewoon geen zin hebben. Niemand anders die het voor ons gaan doen hoor.
Wat wordt wel vlug ingezien? Wanneer er bepaalde taken niet gebeurd zijn. Moeders wiens kinderen zagen dat hun favoriete trui niet gewassen is. Of dat er niet de juiste drank in de frigo steekt. Ondanks het feit dat je als moeder vaak die taak op je neemt, neemt iedereen in je huishouden, het vanzelfsprekend dat je constant AAN moet staan én dat je alles geweten moet hebben.
Een huishouden speelt daarom dus helemaal niet alleen fysiek af, maar voornamelijk mentaal. En dat kan best behoorlijk belastend zijn als je familieleden je totaal niet erkend, wat je voor hen doet. Nog erger, als ze je zelfs daarvoor ‘straffen’ door gemene opmerkingen. Hoog tijd dus voor verandering.
Ben jij de manager in huis, of slechts de assistant manager?
Om een gezin draaiende te houden, gaat er best wat denk- en planwerk vooraf.
Ik denk maar aan:
- onthouden wie jarig is
- welke firma herstellingen komen doen
- welke producten bijbesteld moeten worden
- nieuw wasmachine kiezen, onderzoek verrichten en aankopen en zien dat het bij je thuis geïnstalleerd wordt
- enz.
Vele beslissingen worden samen genomen, maar meestal neemt 1 persoon al het denk- en planwerk op zich. Waardoor de andere wel op de hoogte is van het plan zelf, maar uiteindelijk wacht tot het eindresultaat er is.
Je huishouden is ook op te splitsen in: emotioneel werk. Niet voor niets dat je jouw medegezinsleden kunt analyseren op gebied van gevoelens. Bijvoorbeeld: Je kind dat overstuur thuis komt, waar je mee in de praat gaat en eventueel verder hulp voor zoekt. Of je bent vaak het klankbord van iedereen enz.
De mentale last wat daarbij komt, is het derde deel van een huishouden. Je staat gewoonweg constant in een soort AAN-modus. Jij bent de persoon die de vragen krijgt zoals waarom wc-papier op is. Die de schoolresultaten van de kinderen ontvangt doordat jij de app op je telefoon hebt staan.
Als je alles optelt, dan ben je de manager van het huis. De computer die constant zorgt dat alles goed draait. Los van het feit dat je misschien buitenshuis ook nog activiteiten zelf te doen hebt, met de nodige plan- en denkwerk.
Dat is best veel. Zeker als je merkt dat je vanzelfsprekend genomen wordt en er totaal geen erkenning als een simpel dank je wel uit voort vloeit. Een klein complimentje nu en dan mag er zeker vanaf komen.
Verander je functie naar een assistant manager
Zoek je meer erkenning naar aanleiding van alles wat je thuis doet, dan is het hoog tijd dat je jouw tijd terug op eist. In de meeste gezinnen is er wel altijd 1 iemand die alles onbewust naar zich toe trekt.
Hoe doe je dit makkelijkst?
- In eerste instantie is jezelf ervan bewust maken. Jouw tijd is even belangrijk, als iedereen binnen je gezin.
- Bepaal de normen en waarden binnen jouw gezin. Bv. hoort GSM niet op tafel, maak dat dan ook duidelijk.
- Praat samen wat je dwars ligt en wat je graag wilt veranderen, maar luister ook empathisch naar wat er vanuit de andere partijen verteld wordt.
- Stel een plan op met wat je nodig hebt (vb. minder aan je hoofd hebben over de organisatie), een lijst hoe je dat allemaal kunt realiseren en met voldoende ruimte voor alles te testen
- Verzamel alles wat jij doet, wat anderen doen en verdeel wie wat wilt doen (naar gelang verantwoordelijkheid en de zin om het aan te pakken)
- Doe een aantal dingen echt samen. Betrek daarom je kinderen in dit proces. Het leert hen verantwoordelijkheidszin, doorzettingskrachten, planmatig te werk gaan en organisatietalent ontwikkelen, maar ook respect voor jouw dagelijkse inzet te hebben.
- Leer ook controle los te laten over bepaalde taken want jij bent natuurlijk gewoon hoe het op jouw manier gebeurd. Niet iedereen doet het exact op jouw manier en dat is oké. Relax!
Er is wel altijd 1 iemand die alles naar zich toetrekt, maar dat is ook één van de valkuilen. Waar trek jij de lijn? Ditzelfde geldt voor ieder aspect waar jij verantwoordelijk bent? Niet voor niets dat in elk bedrijf alles uitgespit wordt en verdeeld wordt onder meerdere personen. Of als je alleen woont, dat je meerdere zaken niet doet en door anderen laat doen.
Slimmer wonen en werken, hoeft daarom niet meer ingewikkelder te worden. Hoe je er precies aan begint, vindt je hier. Ik help je graag verder.
Hoe ik dat allemaal doe, kan je ook terug vinden in mijn IG account:
Ilse